1922-2022 - 100 lat firmy Bazarnik!

Historia marki Montblanc

09.01.2020

Montblanc - jedna z najbardziej znanych marek piór wiecznych na świecie, dość trudno pracowała na zdobycie tak szerokiego uznania i wysokiej pozycji na rynku. Jej historia od początku nie była łatwa, producentowi nie wróżono nawet kilku lat działalności, ale jak widać, stało się zupełnie inaczej.

Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą piór wiecznych marki Montblanc.

Początek istnienia firmy datuje się na rok 1906 i już od pierwszych momentów działalności doświadczała poważnego kryzysu, który zasadniczo mógł doprowadzić do jej zakończenia. August Eberstein, jeden z założycieli, posiadający spośród załogi największą wiedzę i doświadczenie w produkcji piór wiecznych, wyprzedał wyposażenie firmy, aby spłacić prywatne długi. Na szczęście produkcja pierwszego modelu marki Montblanc, ebonitowego pióra zakraplaczowego ze złotymi stalówkami, którego produkcję rozpoczęto w 1906 roku, przez pierwsze dwa lata szła tak dobrze, że nieprofesjonalizm Ebersteina nie spowodował zamknięcia firmy. Na rynku zaczęły pojawiać się inne marki produkujące tego typu artykuły piśmiennicze, sprzedaż dzieliła się na kilku producentów, więc dochody Montblanc poczęły spadać.

Nowi wspólnicy, Claus Johannes Voss i Max Koch, a także Rothschild, Behrens & Company of Hamburg zdecydowali się zainwestować w kapitał firmy, która zyskała nie tylko nową nazwę - Simplo Filler Pen Company, ale przede wszystkim nową energię. To okres, kiedy na rynku pojawiły się zupełnie nowe modele piór: Rouge et Noir, Safety w czterech wersjach, Diplomat i Simplo Pen - podstawowe pióro zakraplaczowe. W kolejnych latach firma doświadczała ciągłej sinusoidy finansowej, wreszcie zaczęło brakować środków na produkcję. Eberstein dopuszczał się kolejnych oszustw finansowych i uciekł do Ameryki, jeden ze współwłaścicieli umarł, dostając zawału, a żona wycofała udziały po zmarłym mężu. Wydawać by się mogło, że firma mimowolnie chyliła się ku upadkowi. Na szczęście nowy udziałowiec - Christian Lausen, wraz z Clausem Johannesem Vossem i Dziamborem postanowili przywrócić jej świetność. Decyzja o eksporcie piór wiecznych okazała się strzałem w dziesiątkę - firma zaczęła bardzo sprawnie otwierać swoje biura w Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Francji. Działalność nabrała właściwego tempa, z rąk producentów wyszły pióra z białym czubkiem skuwki - Rouge et Noir i pióra z czerwonym czubkiem skuwki pod nazwą Montblanc.

 

Trudne czasy nie pokonały marki

Pierwsza wojna światowa również miała wpływ na dalszą historię marki. Firma zmieniła nazwę z Simplo Filler Pen Co na Simplo Fullfeder Gesellschaft Voss, Lausen & Dziambor, a współpraca z firmą Hamburg – New York Rubber Company zaowocowała produkcją kolorowych piór ebonitowych. W 1919 roku powstał w Hamburgu pierwszy, markowy sklep, a w przeciągu kilku lat - kolejne. Firma Simplo stała się rozpoznawalna na świecie, każdego roku rosnąc w siłę. Zaczęła nawet wykupować mniejsze firmy. W 1924 roku na rynek wypuściła nowe pióra - eleganckie, czarne, z dużą stalówką, pod nazwą Meisterstück. To pierwsze pióra firmy opatrzone dożywotnią gwarancją. Na ich korpusach wygrawerowano liczbę 4810, wówczas zdecydowanie nie należały do tanich artykułów. Firma coraz poważniej zaczęła myśleć o ekspansji na rynki zagraniczne, wprowadziła dźwigienkowy system napełniania, a chwilę później - pierwszy ołówek.

Gospodarka w latach 30. przechodziła kryzys, który był odczuwalny również dla firmy Simplo. Wielu pracowników musiało zostać zwolnionych, dochody spadały, a oferta firmy została mocno ograniczona - pozostały tylko dwa modele (pióra bezpieczne oraz z przyciskowym systemem napełniania), chociaż dostępne w nowych kolorach: blue gold i green bronze. Z myślą o wyjściu z finansowego dołka firma wypuściła na rynek serię piór wiecznych Economy III (w trzech rozmiarach - A, B, C), będących tańszymi piórami o wciąż wysokiej jakości. W kolejnych latach nazwa uległa ponownej zmianie - na Montblanc-Simplo GmbH. Ruszyła produkcja ołówków Pix z mechanizmem wysuwania grafitu przyciskiem, a także piór z teleskopowym systemem napełniania, tzw. Kontrollfüller. W 1935 roku z firmą pożegnali się Claus Voss i Wilhelm Dziambor - pierwszy odszedł do wieczności, drugi zaś przeszedł na emeryturę - bez nich oblicze firmy uległo znacznej zmianie. Pod wpływem wojny prowadziła stricte produkcję wojenną. Mimo to działania wojenne nie oszczędzały firmy - podczas nalotów kilka budynków zostało doszczętnie zniszczonych. Dzięki uporowi właścicieli odrodziła się, jak feniks z popiołów - w 1939 roku zatrudniając aż 653 nowych pracowników. W 1943, przy ponownie zmniejszonej liczbie pracowników, spod produkcji wyszło aż 170 000 piór i ołówków, a w 1946 roku firma złożyła deklarację produkcji 20 000 piór i ołówków miesięcznie, co w dłuższej perspektywie okazało się milowym krokiem w kierunku objęcia pozycji lidera branży piśmienniczej.

 

Marka Montblanc wspina się na wyżyny

Po wojnie nastąpił gwałtowny wzrost sprzedaży piór wiecznych - firma Montblanc-Simplo GmbH poczęła rosnąć w siłę. Wydano nową serię Masterpiece - pióra wykonane z niezwykle trwałego materiału, pozwalającego na lepsze wykończenie i dającego piękny połysk. Modele 142,144 i 146 podbijały rynek, natomiast te, ze średniej półki - lekko zmodyfikowane modele 244 i 246, zaczęły cieszyć się zainteresowaniem klientów. Lata 50. były dla firmy wyjątkowo dobre. W roku 1952 zostały wyprodukowane pierwsze modele piór z termoplastiku, jedne modele piór zastąpiono innymi, z nowym system tłoczkowym i zupełnie odmiennym kształtem piór. W 1953 roku pojawiły się dwie, wyjątkowe serie Meisterstück 642 i 644, posiadające skuwki z 14-karatowego złota lub skuwki typu rolled gold. Ponownie do sprzedaży trafiły pióra klasy ekonomicznej, dostępne w różnych kolorach, o ergonomicznym kształcie. Niezwykle rozwijającym krokiem dla firmy okazała się decyzja o eksporcie. Kolorowe, wieczne pióra, dostosowane do rynku, na który miały trafić, zaczęły podbijać Bliski Wschód i Skandynawię - odważne barwy, inne niż produkowane lokalnie, nowy kształt oraz wyjątkowa jakość piór wiecznych okazały się tym, co najbardziej cenią sobie zagraniczni klienci.

 

W roku 1958 firma Montblanc jako pierwsza zaczęła produkcję piór studenckich Monte Rosa. Miały one pozłacaną lub złotą stalówkę, podstawowy kolor obudowy, a mimo tak uniwersalnych cech okazały się najpopularniejszymi piórami marki. Rok 1959 był najbardziej przełomowy dla firmy. Zmieniła się diametralnie - w ofercie pozostał wyłącznie jeden model pióra: 149, inne zostały wycofane. Nowe powstawały w zupełnie innej odsłonie - zdecydowanie cieńsze od poprzedników, stalówka typu wing występowała w dwóch rozmiarach, droższe modele wykonano z 14-karatowego złota, a tańsze wyróżniały się skuwkami ze złota rolled gold i plastikowym korpusem. Firma zauważyła podział finansowy rynku i wprowadziła serię Classic Line w trzech odsłonach: najdroższą serię Meisterstück (120 i 121), serię średnią (220 i 221) i ekonomiczną (321 i 420), która przez blisko dekadę nieustannie podbijała rynek piśmienniczy.

Prężna produkcja prowadząca do sukcesu

Właściciele i decydenci marki mieli zmysł do biznesu - kierowali swoje produkty w stronę osób zamożnych, ale stawiali też na tańszy segment rynku, zastępując serię Monte Rosa ogólnodostępną serią stalowych lub żółtych piór Carrera z czarną, matową skuwką. W 1972 roku po wielu testach na rynek trafiło pierwsze, metalowe pióro marki w kolorze czarnym, matowym - seria VIP. Rok później rozpoczęła się produkcja kolejnego pióra - Noblesse w dwóch wykończeniach: silver plated i rolled gold. Firma zauważyła silny trend w kierunku nowego designu piór, tzw. slim models, wcielając go w swoją produkcję.

 

W pewnym momencie marka zaczęła odczuwać stagnację, przez co rozpoczęła poszukiwania nowego kapitału inwestycyjnego. W roku 1977 firma Dunhill nabyła większościowe udziały Montblanc. Ten rok zmienił oblicze marki. W krótkim czasie udało się jej zająć do 80% rynku piśmienniczego wielu zagranicznych krajów. W Japonii stała się niekwestionowanym liderem rynku, doprowadzając do upadłości pomniejszych marek.

Lata 80. to złoty okres pióra wiecznego. Waterman wprowadził model Man 100, Parker - model Duofold Centennial, a produkowane już wcześniej przez Montblanc modele Meisterstück czy Solitaire szturmem zaczęły podbijać rynek. Firma Montblanc postawiła wszystko na jedną kartę i od tego momentu zaczęła zajmować się wyłącznie produkcją ekskluzywnych piór wiecznych. Modele ze średniej i dolnej półki zniknęły z oferty. Wyjątkowa jakość piór wiecznych marki Montblanc znana jest po dziś na całym świecie.

Płatności / Payments